۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

روزهای خیلی ویژه


هرگز انجام کاری را به خاطر یک مناسبت خاص دوست نداشته ام ، نه اینکه ارزش و قدر آن مناسبت برایم کوچک باشد ، نه . بلکه همیشه معتقدم این ما هستیم که به روزها ارزش می دهیم نه روزها به ما.
اگر قرار است هدیه ای به مادرم تقدیم کنم هیچ دلیلی نمی بینم که در روز مادر باشد یا روز تولدش . هر روزی که دلم بخواهد  می توانم این کار را بکنم و معتقدم آن روز ، روز او می شود ، که بخاطر خودش کاری را برایش انجام داده ام نه به خاطر مناسبتی .
از اینکه می بینم بعضی از پدرها و مادرها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندانشان تقویم را زیر و رو می کنند تا در شب عیدی ، ولادتی و .... مراسم را برگزار نمایند و بعد دچار هزاران دردسر می شوند از گیر نیاوردن تالار عروسی و شلوغ بودن سر گل فروش محله و وقت نداشتن آرایشگاه معروف شهر تا دریافت هزاران خدمت بی کیفیت دیگر بخاطر تراکم این قبیل کارها در آن روزهای خاص ، متعجب می شوم. فکر می کنم چرا نباید مثلا روز ازدواج فرزند ما یک مناسبت باشد در تقویم خانوادگی و چرا حتما باید مناسبتی پیدا کنیم که آن روز را برجسته کند برایمان .
اما بهر حال تا بوده همین بوده و رسم معمول ما ایرانی ها اینگونه است ، چه من دوست داشته باشم و چه دوست نداشته باشم .
اما ، موضوع از جایی جالب تر می شود که این مناسبتها در مواردی دامن می گسترند که فکرش را هم نمی توان کرد . مثلا فلان مقام مسئول برای افتتاح کانال آب روستای .... روز ولادت ..... معصوم را برمی گزیند و بهمان مدیر کل برای کلنگ زنی پروژه ساخت اداره شکایات و تخلفات مجموعه اش شب عید بزرگ .... را انتخاب می کند و الا آخر .
اما شاید بی ربط ترین این انتخاب ها این مورد آخری است که این روزها بسیار هم بحثش داغ است و تازه از تنور دولت بیرون آمده و چیزی نیست جز واریز نقدی یارانه ها در روز ولادت امام رضا .
هرچه فکر کردم مناسبت این روز را با این واریز نفهمیدم .
آیا واریز نقدی یارانه ای که تا دو ماه هم امکان برداشت از آن وجود ندارد وآن هم تنها در سه استان  کشور، مانند دیگر کارهای دولت یک جشن و پیروزی بزرگ محسوب می شود که مناسبت خاصی برای اجرایش لازم است ؟
آیا دریافت این مبلغ هنگامی که می بایست بسیار بیشتر از آن فقط صرف پرداخت هزینه ی حاملهای انرژی شود شادی بخش است ؟
یا شاید این دولت است که باید جشن بگیرد و شادمان باشد از این بده و بستانها که لابد قسمت بستانهایش خیلی چرب و چیلی تر است از قسمت داده ها ؟

هیچ نظری موجود نیست: