۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

جواب سلام ،علیک است یا نه؟

زمان دانشجویی ما،خوابگاه دانشجوهای دختر دانشگاه های فنی مهندسی خیلی خلوت تر از این روزها بود. برای همین هم معمولا شب های امتحان مهمان داشتیم از خوابگاه های شلوغ  دیگر دانشگاه ها. خواهر یکی و دوست دیگری و دختر خاله ی آن یکی . دوستی داشتیم که خواهرش دانشجوی زبان روسی دانشگاه تهران بود. و همیشه مهمان مان می شد در شب های امتحانات پایان ترم. یکی از آن شب ها، که همه ی ما داشتیم خفه می شدیم از x و y و کشش و تنش و رانش و....، ایشان امتحان ادبیات محاوره ای روسی داشت و توضیح می داد که در زبان روسی چند نوع سلام وجود دارد. نوع اول برای زمانی است که وارد یک جمع رسمی می شوید. نوع دوم برای مواقع خودمانی . نوع سوم برای دیدار کوتاه است و ..... الی آخر. و ما می خندیدیم به این روس ها و سلام های محاوره ای شان . زمان کوتاهی از ساعت دو نیمه شب که خاموش باش زده بودیم گذشته بود ، که  کسی بیدارم کرد و پرسید : چرا امروز فهیمه به من سلام نداد؟ خواب آلود گفتم : کی ؟ فهیمه ؟ سلام ؟ و شنیدم : آره ، امروز فهیمه به من سلام نداد. چرا ؟ گیج و منگ گفتم : نمی دانم . من متوجه نشدم ، وخواب و بیدار نگاهی به ساعت کردم ، سه ونیم صبح بود. گفتم : خوب ، ناراحت نشو ، الان بخواب ، صبح از خودش می پرسیم . دست بردار نبود ، ادامه داد : نه ، آخه می دونی ما چند نوع سلام داریم و......
تازه فهمیدم رفیق ما خواب تشریف دارند و این سخنان هم تراوشات ذهنی ناشی از فشار شب امتحان می باشد. خلاصه ایشان خوابیدند اما بنده بی خوابی به سرم زد و تا صبح درگیر انواع سلام های نگفته شدم و علیک های نشنیده .
حالا روزنامه ها تیتر درشت زده اند : سلام هیلاری کلینتون و آقای متکی . خانم هیلاری گفته اند : من به ایشان سلام دادم و ایشان پاسخ ندادند. و آقای متکی  فرموده اند : ادب اسلامی حکم می کرد جوابشان را بدهم و دادم .
و ما مردم دور از جان شما ناآگاه و کبک هم اصلا نمی فهمیم که پشت این سلام و علیک گفتن ها یا نگفتن ها چه خوابیده و هدف از بیان این حرف ها و تیترها چیست .
پیش خودمان باشد ، اما آخرش ما هم مثل آن دوست مان نفهمیدم ، این آقای متکی کدام نوع سلام را به خانم کلینتون نداده است ؟ سلام رسمی یا خودمانی ؟؟؟

۱ نظر:

Unknown گفت...

احتمالا سلام ایشان لهجه لری داشته، اوشان متوجه نشده اند.