۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

حکایت استاد عالی مقام و دانشجوی واهی مقام


دومین سال بازگشایی دانشگاهها بعد از انقلاب فرهنگی بود که ما به درجه رفیع فارغ التحصیلی از دبیرستان و شرکت در کنکور نائل گردیدیم . آن سالها ، بیشتر از داشتن قابلیت علمی و دانش روز ، بحث گزینش افراد تعیین کننده قبولی یا مردودی کنکورشان بود. در آن ایام ، ما یک گروه تقریبا بزرگ شامل دختران و پسران افراد تقریبا شناخته شده در شهرمان بودیم . پدران و مادران هر کدام از ما برای خودشان کسی بودند در آن شهر کوچک و اعتباری داشتند میان مردمان دیار خویش .
روزی که نتایج کنکور اعلام شد، اولین تماس از پایتخت ، مژدگانی داد که بدون هیچ استثنائی همه ما مردود گزینشی شده ایم . هیچ رحمی هم نشده بود به هیچکداممان ، که عده ای براستی مستحق نداشتن صلاحیت گزینشی بودیم و کله مان بوی قرمه سبزی می داد در آن روزهای دهه شصت و تعدادی ، بچه مثبت بودند و پاستوریزه و فرزند سربراه مامان و بابا.
تقریبا همه ما بخاطر مناصب قبل از انقلاب پدرومادرهایمان از غربال گزینش ریزش کرده بودیم و بالهای پروازمان را چیده بودند با احترامات فائقه . 
هیچوقت یادم نمی رود برخورد پدرم را ، وقتی که در هنگامه ورود به خانه ، در همان درگاه در با لب و لوچه آویزان بنده مواجه گردید وازماوقع خبردار. و دانست که دختر آقای فلان و پسر خانم بهمان هم قبول نشده است به جرم ناکرده . با همان لبخند همیشگی اش گفت : مگر قرار بود گزینش تاییدتان کند؟ اگر این کار را می کرد ما باید به حال خود افسوس می خوردیم که چنین فرزندان بی جربزه ای تربیت کرده ایم . تازه  می فهمیم  که کار ما در تربیت فرزندانمان خیلی هم درست بوده است . آفرین بر شماها باد.
هر چند که جایگاه آن روز و امروز ما ذره ای قابل قیاس با جایگاه پرفسور ثبوتی و وضع موجود پیش آمده برای ایشان نمی باشد ، اما ناخودآگاه  امروز که حکایت برکناری استاد عالیقدر را از ریاست دانشگاه  تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان خواندم (+) یاد حکایت خودم افتادم و داستان پدرم.
واقعا اگر پرفسور را در این وانفسای خودی وغیر خودی بیش از این تحمل می کردند جای تعجب داشت و باید به فکر چاره می افتادیم برای نابغه شهر و کشورمان . حالا که حق مطلب را ادا کرده اند ، باید خدا را شاکر بود و گفت : آفرین بر پرفسور عزیز که دانشگاهش بی دیوار و دایره گستره ی علمش بی پرگار و افکار والایش بی شمار و آزادگی اش بی حصار است . آفرین بر آزاد مرد علم ، پرفسور یوسف ثبوتی .  

هیچ نظری موجود نیست: