۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

زنان سرزمین من در سیمای آقای ضرغامی

زن سنتی ایرانی : یک خانم چادری که کارش شستن ، جارو کردن ، اتو کشی ، خانه داری ، اطاعت محض از همسر ، ترو خشک کردن فرزندان (ترجیحا یک دختر و یک پسر که البته با طرح جدید کافی نبودن دو فرزند بزودی شاهد افزایش فرزندان در خانواده خواهیم بود) و وظیفه اصلی تر ، پیدا کردن دختر برای پسران مجرد فامیل تا به گناه نیفتند و شوهر برای بیوه زنان در و همسایه ، تا ثوابی برده باشد.
زن کاردان مذهبی : با یک روسری بزرگ چهارگوش که زیر گلویش را هم سنجاق زده است و مانتوی بلند تا روی پا. اغلب دارای شوهران لاابالی و کلاهبردار بوده اند که به اجبار از او جدا شده و به تنهایی بار فرزندان را به دوش کشیده اند و شکر خدا آنها را با نان حلال به سرانجام رسانده اند. با خیاطی و گلدوزی امورات زندگی را می گذرانند. و همیشه و هرجا یک برادر مهربان حامی آنهاست.
عروس خوب : مومن ، متدین ، قانع به نان خالی ، زندگی کن در زیر یک چادر با شوهر مهربان ، حرف شنو از شوهر ، پدر شوهر ، مادر شوهر ، دایی شوهر ، عموی شوهر و تمام وابستگان شوهر . بی اذن هیچکدام از اینها آب هم از گلویش پایین نمی رود.
دختر دانشجوی از نوع خوب : فرزند یک خانواده مذهبی ، چادر ی، درس خوان ، ارتباط دانشگاهی فقط با برادران انجمن اسلامی و در حد رد وبدل کردن جزوه یا آموزش های فرهنگی دینی . در ظاهر ماءخوذ به حیا و در باطن شدیدا دنبال یک مورد مناسب جهت ازدواج .
دختر بچه خوب : ناز ، چشم آبی ، مهربان ، وسیله بازی اش اغلب چادر نماز و جانماز مادر بزرگ است . روی سر عروسکش هم چادر می کند . زنبیل خرید به دست می گیرد و حتی در پارک هم از کنار مادرش جنب نمی خورد.
زن غیر سنتی کمی مدرن : مانتوی خفاشی به تن ، شال رنگی بر سر . شلخته ، بی سلیقه ، گیج ، کودن ، و آن قدر حواس پرت ، که حتی یادش می رود وقت تعطیلی مدارس ، برای آوردن بچه اش بدنبال او برود. غذایش دائم ته می گیرد و به پیتزا فروشی سر کوچه سفارش غذا می دهد.
دختر امروزی مدرن : با مانتو و روسری اجق وجق ، لحن صحبت ، بی پروا و لات منش . آخر خلاف ، کنار خیابان منتظر ماشینهای مدل بالا. پایش بیفتد جیب بری هم می کند. با دوستان هم تیپ خود به کوه می رود و بلند بلند می خندد. دارای یک برادر مواد فروش و یک پدر معتاد.
زن غیر ایرانی : اغلب رئیس پلیس ، وکیل برجسته ، پزشک ماهر که ریاست یک بخش در یک بیمارستان فوق مدرن را به عهده دارد. یک معلم بی نظیر در تربیت دانش آموزان . موفق ، کاردان ، مدیر و مدبر .  
آیا از نگاه سیمای جمهوری اسلامی ایران ، اکثریت زنان جامعه ی ما که نه اهل یک کشور خارجی هستند و نه جزو هیچکدام از این گروه ها ، اصلا وجود خارجی دارند؟

هیچ نظری موجود نیست: